Världens roligaste sommarjobb! 

I år hade jag faktiskt tänkt ta en liten pause från Sommar i P1, men det blev som tidigare år med motiveringen, det är för roligt! Genom åren har jag bland annat producerat Morgan Alling, uppfinnaren Håkan LansHenrik Dorsin och Mustafa Can. Ja, det har blivit så pass många att måste börja tänka efter. Min filosofi har alltid varit att det handlar om att leka med radio som medium och inse att radio är film.

Ett viktigt måste för mig är att jag också försöker hitta utmaningar för mig som producent, att göra saker som jag inte gjort tidigare, som när Dorsin ville sjunga alla låter själv i programmet. Här blev den stora utmaningen att få lyssnaren att förstå att vi faktiskt hade en orkester i studion. Allt lät liksom alldeles för bra. Så därför uppmanades orkestern att föra lite oväsen. Att gärna lägga sig i (även om ingen vågade), skratta eller bara föra lite oväsen i bakgrunden när vi bandade.

Förra året (2014) när jag producerade äventyraren Oskar Kihlborg, Sveriges andre man upp på Mount Everest, fokuserade jag på att jobba mycket bakgrunder och bygga scener. Hans berättelse var så filmisk och vi saxade mellan filmscener och väldigt jordnära berättande.

I år jobbade jag med två sommarvärdar, Alexander Ekman och Johan Rockström. Båda två mycket uppmärksammade. Ekman hyllades av journalistkåren och bland annat av Staffan Heimersson i Aftobladet. Och ja, Johan Rockström vände upp och ned på Sverige och världen för en dag, när han kort och gott redogjorde för hur vi ska rädda mänskligheten. Han har blivit mest delad av alla program i år och själv tycker jag att ämnet är helt klart det viktigaste just nu. Tänk så många frågeställningar som blir rätt så banala när vi sätter dem i förhållande till Rockströms ämne, miljön. Det handlar inte om att rädda jorden utan om att rädda mänskligheten. Ett tungt och viktigt ämne, och därför blev jag så glad att Rockström faktiskt löpte linan ut och inte sa ett ord om sig själv i hela programmet och vågade prata utan omskrivningar. Efter programmet blev många frågor från lyssnare och journalister. Direkt efter programmet blev det live-chat med Rockström (i tre timmar – typ, rekord) och trycket på programmet ledde till att vi även gjorde det på engelska.

Tidigare i somras fick ringde DN, när de skrev artikeln, Så skapas succé av Sommarprat. I artikeln får jag frågan vad som är hemligheten och jag svarade att det handlar om att utmana formatet och att hitta ett berättande som inte är som alla andra. I min värld är det här självklarheter. Engagera lyssnaren, använd ord som betyder något (att faktiskt våga berätta om kött och blod) och lägg till en jäkla massa hårt arbete.

John Swartling