Min analys som juryordförande

För lite mer än ett år sedan, skrev jag som juryordförande i Resumés Månadens Radio, en analystext för en av omgångarna. En kärleksförklaring till radio. Även en liten betraktelse på att vi jobbar med samma sak bara det att plattformarna förändras.

Jag har länge haft en kreativ utgångspunkt, vem fan vill lyssna på radioreklam? Men de senaste åren har jag mer börjat fundera på tanken, vem lyssnar på radio?

För det fanns en tid när vi köpte cd-skivor och beundrade varandras samlingar. På den tiden köpte vi något som kallades kompaktstereos, och de kunde spela stora runda plattor i plast som kallades för vinylskivor. Kompaktstereon hade givetvis en radio, kunde spela cd-skivor och ibland till och med kassettband.

På den här tiden lyssnade alla på radio. Det var på den tiden SCB visade statistik, som sa, att i varje hushåll finns det 4-5 radioapparater. På den här tiden tog resan till framtiden längre än idag.

Men så kom mp3-filen och Apple vände stundande konkursen till att ta över världen. Internet flyttade snabbt vidare från telefonjacken till mobiltelefonerna och Spotify hamnade i var mans ficka…

Nu för tiden vågar jag påstå att ytterst få har en egen radio, men att alla lyssnar. Vi är många gånger omedvetna om det. Vi tänker inte på att det finns en radio på när vi kliver in på bensinmacken, 7-eleven eller på jobbet. Radion finns med oss överallt. T ex har Sveriges största nätverk SBS Radio lika många lyssnare som TV4 har tittare.

Snart är det dags att ta farväl av FM-bandet. Men tänk om människor plötsligt skulle få för sig att köpa radioapparater igen, strunta i smartphones och internet. Vad enkelt det skulle vara.

John Swartling

Har du sett filmen om Johns unika röstförmåga?