Arkivets gömmor #01

Här är ett stycke radiohistoria från Swartling. Radioreklam vi själva är väldigt stolta över och radioreklam som är och har varit ohyggligt framgångsrik. Som alltid är vår utgångspunkt, vem f-n vill lyssna på radioreklam och det är det vi drivs av. Att göra saker som folk vill lyssna på, underhållas av och saker som ger avtryck.

Kex Choklad

I den första briefen stod det att vi skulle göra 5 sekunders spottar med budskapet, Go o gla Kexchoklad. Då föreslog vi en jingel som skulle introduceras med 60s versioner. Ett halvår senare hade vi fått till 15 sekunder. Men nio månader senare utbrast uppdragsgivaren, vi ska introducera med hela låten! Någon vecka efter kampanjstarten ringde NRJ och tyckte att en musikjingel över en och en halvminut var för lång. Tänk om deras lyssnare trodde att dem bytt musikstil? Efter 6 månaders sändning i NRJ hamnade Kexchoklad med på tio i topplistan över den mest ihågkomna radioreklamen det året.  Framgången kan delvis förklaras med resultatet, men framför allt enkelheten. Vi bestämde oss för i ett mycket tidigt skede, att melodin, måste ligga i en tonart så att vem som helst kan sjunga den!